Vyměnit sutožárovky H4 a H7 v předních světlometech není někdy vůbec snadné


Vyhláška o provozu automobilů na veřejných pozemních komunikacích vyžaduje, abychom měli v autě sadu náhradních žárovek. Jistě není třeba dodávat, že tam není pouze na okrasu, ale že jestliže žárovka praskne v průběhu jízdy, že bychom měli vůz odstavit na bezpečné místo a zde (co nejdříve) vadný kus vyměnit za nový. Vyhláška je jedna věc, realita a praxe druhá. Záleží totiž na tom, o jaký vůz se jedná.

podélný reflektor

Nejjednodušší situace nastává u majitelů veteránů. Tam stačí povolit dva šroubky, nebo ani to ne. V tomto směru staré stodvacítky, Trabanty a Žigulíky měly nespornou výhodu – otevřít kapotu, dokonce jednou rukou za zády bylo možno vyměnit žárovku během pěti minut. A dnes?

Renault Clio – odřená ruka od klimatizace. Ford – celý světlomet ven, a na silnici pokud nemáte vhodný šroubovák, tak alespoň kapesním nožem, a to velmi obtížně. Fiat Stilo – neobejde se to bez demontáže akumulátoru, a někdy je nutné dokonce zvednout vůz na hever a odebrat přední kolo, aby se ruka ke světlometu vůbec mohla dostat. Renault Mégane – pár krvavých šrámů a sedřená kůže na ruce, ani profík v servisu to nemá snadné. Naopak Citroën C5, tam to jde celkem bez problémů.

staré osvětlení

300x250-labyrint-na-penize.jpg

Kontroverzní podoba současné vyhlášky

Otázkou tedy zůstává, zda tato vyhláška má vůbec opodstatnění. Ne každý výměnu autožárovky H4 nebo H7 na silnici zvládne, jde o velmi obtížný technický zásah, a co teprve křehké ženy – řidičky. Automechanici výměnu provedou v mnohem kratším čase, navíc mají zkušenosti a potřebné vybavení. V některých autoservisech je také zavedena praxe, že za banální výměnu žárovky si účtují jen symbolický poplatek v řádu desítek korun.

žluté auto

Zajímavý průzkum provedli ve Spojených státech, kde je jen několik procent lidí technicky zdatných. Výzkum potvrdil domněnku – téměř 65 procent Američanů vůbec nikdy v životě nelistovalo v manuálu od svého vozu, natož aby ti lidé měnili sami žárovku. A u nás je situace takřka podobná, i když jsou Češi obecně manuálně zručnější, přece jen je doba socialismu nenávratně pryč a s tím i schopnost opravit si auto svépomocí.

Vyměnit sutožárovky H4 a H7 v předních světlometech není někdy vůbec snadné
Ohodnoťte příspěvek